Kruger Park en verder - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Arjan, Christel, Thomas en Nina - WaarBenJij.nu Kruger Park en verder - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Arjan, Christel, Thomas en Nina - WaarBenJij.nu

Kruger Park en verder

Blijf op de hoogte en volg Arjan, Christel, Thomas en Nina

30 September 2013 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

Het lijkt inmiddels al weer weken geleden maar de dag nadat ik mijn vorige blog geschreven heb stond het Kruger Park op het menu.

Het Kruger Park is zo'n 20 minuten rijden van onze Bed and Breakfast. Eenmaal daar aangekomen werd onze auto gecheckt op alcohol (snap nog steeds niet waarom) en mochten we door het hek het park in.

De eerste 20 minuten zagen we niet heel veel en vroegen ons dan ook af of het wel zinvol was om met eigen auto (zonder park ranger) en dan ook nog midden op de dag (ivp 05.30 uur 's morgens) door het park te rijden. Maar al snel werden we beloond met antilopes, zebra's, giraffen, apen en een verre olifant. Op zo'n 35 kilometer het park in heb je een soort "dorpje". Dit klinkt groter dan het is maar er staan een winkeltje, wat huisjes waar je kunt slapen en een paar eet gelegenheden. Het dorpje ligt aan een brede stroom met water (soort rivier). Terwijl we genoten van onze lunch (een zak chips want voor het overige eten kon je een uur in de rij gaan staan) verschenen er aan het overkant van het water ineens een groep olifanten met babies. We hebben hier wel een uur naar staan kijken en uiteindelijk kwamen ze water drinken in de rivier en werd ons wachten beloond (we wisten toen nog niet wat we later gingen zien ;-)

Na de lunch reden we verder door het Kruger en ineens zagen we een olifant in de berm langs de weg. We stopten en al snel bleek het een hele kudde te zijn die de weg over ging steken. Inmiddels waren en ook al wat auto's achter ons gestopt. Toen er volgens ook een tegenliggende auto aan de andere kant van de weg stopte, voelde 1 olifant zich ingesloten. Hij begon wild met zijn oren te flapperen en zijn slurf in de lucht te doen en liep in onze richting. Ik denk dat we nog nooit zo snel geprobeerd hebben om achter uit te rijden. Het duurde voor ons gevoel alleen wel een minuut voordat de auto's achter ons ook door hadden dat ze naar achtere moesten. Dit was wel even schrikken! Later leerde we dat het zien van een olifant in Kruger niet heel uniek is (zo'n agressieve dan weer wel :-). Er leven daar 16.000 olifanten terwijl er eigenlijk maar voor 7.000 olifanten genoeg te eten is. De voorspellingen zijn nu dan ook dat wanneer de overheid niet ingrijpt, het Kruger over 5 jaar een woestijn is met kaal gevreten bomen.

Op de weg terug door het Kruger besloten we een stukje "off road" te gaan. Dit was super goed te doen alleen duurde het iets langer dan gepland. Toen Nina achter in de auto begon aan te geven dat het toch wel echt tijd werd voor eten, besloot Arjan (op mijn advies :-) het gaspedaal iets verder in te trappen. De maximum snelheid in Kruger bedraagd 50 km per uur en we werden dan ook al snel van de weg gehaald door een Park Ranger. Waarom we zo hard (71 km per uur) reden. Het was volgens mij vrij ongeloofwaardig toen we zeiden "een huilende baby", want op dat moment was ze net doodstil.... Dit grapje koste ons 500 Rand (37 euro).

's Avonds hebben we weer heerlijk gegeten in de B en B. Het is echt ongeloofelijk hoe lekker ze in de B en B's voor je koken.

De volgende dag stond de panoramaroute op het programma. Dit is een prachtige route met uitzichtpunten over Blyde River Canyon. 1 van de hoogtepunten is een uitkijkpunt was ze hier noemen "God's window". Hier aangekomen bleek het alleen zo ontzettend mistig te zijn dat je letterlijk geen hand voor ogen zag. God had zijn gordijnen dicht....

S'middags was het tijd voor Thomas zijn hoogtepunt. Een ontmoeting met de olifanten. Hij vond het helemaal geweldig. Uiteindelijk mocht hij 1 olifant aaien, brokjes geven en zelfs flessen vol met water. Toen we met z'n vieren onder de kop van de olifant mochten gaan staan vond hij het wel een beetje spannend (ik trouwens ook :-)

Ondanks dat het een mooie opvang was waar ze (in tegenstelling tot wat wij in Thailand hebben gezien) erg goed zijn voor die beesten, is en blijft het toch iets onnatuurlijks. Vooral als je een dag daarvoor die beesten in hun natuurijke omgeving hebt gezien.

De volgende dag stond er een lange rij dag op het programma. Gelukkig is Thomas zoet te houden met een ipod met efteling liedjes en slaapt Nina veel in de auto. De tussenstop waar we 1 nachtje hebben geslapen lag in Piet Retief. Onderweg kwamen we nog door het plaatsje "Amsterdam", zo grappig om te zien. Onze B en B ( "Dusk to Dawn" ) was een varkensboerderij in de middel of nowhere. We hadden een prachtige kamer en Thomas en Nina hebben 'smiddag nog lekker kunnen zwemmen in het zwembad. 's avond werden we om 7 uur verwacht voor het diner. Op onze tafel stond een Nederlandse vlag (we konden dus meteen zien dat de andere gasten Zuid-Afrikaans, Engels en Duits waren) en kaartjes met onze namen. Het hele gezin werkte mee aan het diner. Moeder had (VERRUKKELIJK) gekookt, de dochters serveerde het eten en vader schonk de drank in. Heel gezellig en gemoedelijk. Wederom werden we gecomplimenteerd met onze voorbeeldige kinderen (ze moesten eens weten) met prachtige ogen (dat krijgen we echt van iedereen hier te horen)...

De dag erna stond er weer zo'n 380 km op het programma waarna we aankwamen in het super de luxe resort Fairmont Zimbali. Dit resort is gebouwd op een helling waardoor je een super mooit uitzicht hebt over de oceaan. Onze kamer had een heel groot raam waardoor je over het hele resort en de oceaan uitkeek. Op het resort staan naast hotel kamers ook huizen die van Zuid Afrikanen zijn waar ze hun vakanties doorbrengen. Van de 5 zwembaden was er 1 heel geschikt voor Thomas en Nina. Het was vrij ondiep en omgeven door gras. Hier hebben we dan ook twee heerlijke dagen in het zonnetje doorgebacht. Tussen de middag lunchte we bij de beach bar van een ander zwembad en brachten we een bezoekje aan het strand. Vanuit onze hotelkamer hebben we ook nog een paar dolfijnen gespot! Helaas was het de derde dag van ons verblijf wat slechter weer waardoor we er maar een "shop" dag van gemaakt hebben.

Vannochtend was het helaas al weer tijd om uit het resort te vertrekken (we hadden er nog wel een week willen blijven) en zijn we richting de bergen gereden.

Vanmiddag zijn we aangekomen bij "Champagne Castel Hotel". We hebben hier een eigen chalet met rieten dak. Naast drie slaapkamers, drie badkamers en  huiskamer met openhaard hebben we ook een eigen keuken. Ik moet de volgende drie dagen dus weer zelf aan de bak ;-)

Naast hiken door de bergen en vooral genieten van het prachtige uitzicht is hier niet heel veel te doen. We gaan onze tijd dus vullen met relaxen, zwemmen (als het weer morgen hopelijk weer meewerkt) en wat korte wandelingen. Donderdag en vrijdag gaan we nog twee nachten slapen in een Lodge op een natuur reservaat waar we hopelijk nog wat wilde dieren gaan spotten.

Ik heb het idee dat ik heel vergeten ben op te schrijven maar dat komt dan later nog wel haha....

x Chris en de rest

ps na dit ik dit gister avond heb geschreven is er nog iets veranderd. Toen ik vanochtend in mijn pyjama de gordijnen van onze chalet open deed, keken 5 zuidafrikaanse mannen mij aan. Zij waren aan het werken aan het dak aan het chalet naast ons. Dit was gisteren ook al zo maar we dachten eigenlijk dat ze gisteren klaar waar. Verder bleek het gras rondom ons huisje bezaaid te liggen met ganzen poep. Dit was verre van ideaal met het oogpunt op onze kruipende Nina. Toen ik dit bij de receptie ging melden werden we gelijk omgeboekt naar een Suite!! Love de zuid afikanen :-). Deze heeft ook een eigen keuken, BBQ maar verder twee bubbelbaden, walk-in showers en een mega terras met lounge set (met nog mooier uitzicht). Wij willen straks niet meer naar huis :-)